Geld en Carrière

Wat is linkbuilding en hoe maak je het een succes?

Linkbuilding is een term waar je in de marketingwereld niet onderuit komt. Sterke links zijn onmisbaar voor zoekmachine optimalisatie (SEO). En zoekmachine optimalisatie is weer onmisbaar voor jouw website of webshop. Maar wat is linkbuilding, hoe werkt het en hoe doe je het succesvol? Dat vertellen wij je in dit artikel! 

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het actief op zoek gaan naar relevante en betrouwbare externe links, die naar jouw website kunnen worden geplaatst. Externe links worden ook wel backlinks genoemd. Het doel van deze links is dat je een sterk backlinkprofiel opbouwt. Dit draagt namelijk bij aan de online autoriteit van je website. 

Het is alleen niet zo dat zomaar iedere link naar jouw website waardevol is. Er zijn drie voorwaarden: 

  • Relevantie
  • Betrouwbaarheid
  • Autoriteit

Hoe meer waardevolle links je naar je website krijgt, hoe meer Google jou als autoriteit gaat zien en hoe hoger je rankings in de zoekmachine worden. 

Hoe werkt linkbuilding? 

Zoals je hierboven al las, beoordeelt Google het aantal links naar je website om je op basis hiervan een hogere ranking te geven. Maar om überhaupt in de zoekresultaten te kunnen verschijnen, moeten de crawlers van Google (zie ze maar als digitale spinnetjes) jouw website kunnen crawlen en indexeren.

Om dit te kunnen doen, springen de crawlers van link naar link. Je kan het de digitale spinnetjes makkelijker maken door gebruik te maken van interne en externe links naar jouw website. Hoe effectiever je linkbuilding gebruikt, hoe sneller je namelijk in de zoekresultaten verschijnt.

Hoe krijg je meer backlinks?

Nu je weet wat het is en hoe het werkt, is het zaak om meer backlinks naar je website te krijgen. Hier zijn ontzettend veel mogelijkheden voor, maar lang niet alles is even kwalitatief. 

Als je meer backlinks naar je website wil krijgen, adviseren we je drie strategieën: 

  • PR-strategie: Hierbij is het zaak dat anderen over je gaan schrijven. Dat kan bijvoorbeeld als je iets deelt dat nieuwswaarde heeft. Hoe meer bedrijven over je schrijven (en links in hun artikelen plaatsen), hoe groter jouw autoriteit wordt. 
  • Gastbloggen: Hierbij plaats je content over jouw expertise op de blog van iemand anders. Jij bent dus de auteur. Bij deze vorm van linkbuilding vraagt de eigenaar wel vaak een x bedrag om het artikel te publiceren.
  • Content promotie: Hiervoor is het nodig dat je op je eigen website waardevolle content heb staan. Hoe meer artikelen je van hoge kwaliteit publiceert, hoe meer externe partijen namelijk gaan linken naar jouw artikel. 

Hopelijk kun jij met deze tips aan de slag met je eigen linkbuilding strategie, om daarmee de autoriteit van je website te verhogen! 

Laat een antwoord achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *